Hämeenlinna tunnetaan HPK:sta

Sponsoroinnin ja tapahtumamarkkinoinnin mittaamiseen ja konsultointiin erikoistunut tutkimusyritys Sponsor Insight Finland tutki Hämeenlinnan tunnetuimpia asioita loka-marraskuussa. Kaupungin tunnetuimmat olivat tutkimuksen mukaan HPK ja Hämeen linna.

Sponsor Insight Finland toteutti vuoden 2022 loka-marraskuussa tutkimuksen, joka mittasi Hämeenlinnan tunnetuimpia vapaa-aikaan liittyviä toimijoita ja kohteita. Tutkimuksessa haastateltiin 1030 vastaajaa. Kuukausittainen otos vastaa Suomen väestörakennetta pienoiskoossa (sukupuolen, iän ja suuralueiden osalta).

Spontaanissa menetelmässä kysyttiin avoimesti, mitä vapaa-aikaan liittyviä toimijoita tai kohteita tulee mieleen. Hämeen linna oli yleisin yksittäinen vastaus, mutta HPK ja jääkiekko yhdessä saivat saman prosenttiosuuden.

Kun vastaajille esiteltiin satunnaisessa järjestyksessä vaihtoehtoja Hämeenlinnan tunnetuimmista asioista, oli HPK useissa demografiryhmissä kärkipaikalla. Hämeenlinna tunnettiin 18–44-vuotiaiden ja yleisesti miesten keskuudessa parhaiten HPK:sta. 18–44-vuotiaiden listalla Vanajanlinna ja Hämeen linna seurasivat HPK:ta ja neljänneksi nousi Hämeenlinnassa kesällä 2022 järjestetty WKND-festivaali.

Uudellamaalla asuvat listasivat useimmiten HPK:n tunnetuimmaksi vapaa-aikaan liittyväksi toimijaksi Hämeenlinnassa. Kerhoa seurasivat uusimaalaisten listalla Vanajanlinna ja Hämeen linna.

HPK:n ottelutapahtumissa käy kausittain noin 100 000 kävijää, joka on tapahtuma-alalla aivan omaa luokkaansa Hämeenlinnassa järjestettävistä tapahtumista.

Sosiaalisessa mediassa HPK:lla on eri alustoilla yhteensä lähes 60 000 seuraajaa, joka tekee Kerhosta myös hämeenlinnalaisten vapaa-ajan toimijoiden selkeän ykkösen.

– HPK on viime vuosina vahvistanut asemaansa Hämeenlinnan tunnetuimpana brändinä. HPK:n pitkä historia sekä aktiivinen toiminta myös Liiga-jääkiekon ulkopuolella ovat vahvistaneet asemaa, kommentoi toimitusjohtaja Antti Toivanen tutkimusta.

HPK on tehnyt valinnan toimia alueella myös merkittävänä yhteiskunnallisena toimijana. Miesten Liigan ohella seura on tehnyt merkittäviä panostuksia juniorityön lisäksi myös naisten liigajoukkueen toimintaan. HPK:ssa ymmärretään kaupungin ykkösbrändin merkitys esikuvana myös hyväntekeväisyyteen kannustajana sekä yhteiskunnallisena vaikuttajana.

– Koemme Hämeenlinnan tunnettuuden edistämisen tärkeäksi ja näin HPK omalta osaltaan edistää elinvoimaisuutta sekä houkuttelevuutta, kun ihmiset pohtivat Hämeenlinnaa asuinpaikkana. Samoin yhteistyökumppaniverkostomme tukemana pyrimme vaikuttamaan positiiviseen kuvaan Hämeenlinnasta, kun yritykset miettivät toimintojensa sijoittamista, Toivanen kertoo.

Hyvistä tutkimustuloksista huolimatta HPK ei voi eikä aio jäädä lepäämään laakereillaan brändinsäkään osalta.

– Toimintaa tulee jatkuvasti kehittää sekä uudistaa aktiivisesti, jotta pysymme jatkossakin kiinnostavana yhteisönä. Kanta-Hämeen elinvoimaisuuden edistäminen on meidän kaikkien yhteinen tehtävämme, Toivanen sanoo.

HPK:n tavoitteena on tuoda merkittävä brändinsä jatkuvasti kaupunkilaisten ulottuville. Viime vuosina seura on järjestänyt kohtaamisia torilla sekä muita tapahtumia. Käynnissä olevassa palautekyselyssään HPK hakee hämeenlinnalaisyhteisön näkemyksiä kehittämismahdollisuuksista: Linkki kyselyyn.

Tutkimustulokset

31.03.2023 09:59

Jaa artikkeli: