Liigassa pelataan nykyään ottelupareja, missä sama vastustaja kohdataan peräkkäisinä päivinä, molempien kotikaukaloissa kerran pelaten. Kerholla tällainen ”back to back” tapahtuma on tulevana viikonloppuna. HPK:n osalta haaste on kaikkein etäisin, 528 kilometriä hallilta hallille mitattuna yhteen suuntaan. HPK – Kärpät, Kärpät – HPK pelien välissä noin 20 tuntia. Miten tämä onnistuu ja mitä kaikkea pitää ottaa huomioon?
HPK:n joukkueenjohtajanakin toimiva Antti Miettinen, miten pelaajille on rakennettu aikataulu tulevalle lauantaille?
Tällä kertaa päädyimme lentämään lauantaina 12:50 lähtevällä Finnairin koneella. Lauantaiaamuna jokainen pelaaja valmistaa ja huolehtii itse omatoimisesti itsensä hereille. Tämän jälkeen on palaveri, ruokailu ja matka lentokentälle. Pelaajat ottavat varusteet mukaan koneeseen ja huolto menee edellisenä yönä pakettiautolla huoltotavaroiden kanssa jo edeltä.
Kun saavumme hallille noin 14:30, niin huolto on järjestänyt välipalaa pukukoppiin koko joukkueelle. Pelin jälkeen normaalisti ruokailu. Paluulento lähtee Oulusta 22:05 takaisin etelään. Sunnuntain puolelle menee, kun Hämeenlinnassa olemme takaisin.
Kerhon huoltaja Jallu Jalasvaara, mitä teidän näkökulmasta tapahtuu ko. viikonloppuna?
Perjantaina pelihän loppuu noin nyrkkisäännöllä kello 21:00. Tämän jälkeen alkaa pyykinpesu ja samana iltana 22:00–23:00 välissä huolto lähtee kohti Oulua. Pelaajat eivät tule tällä kyydillä. Meillä on kaksi eri vaihtoehtoa, mennä joko bussilla tai pakettiautolla Ouluun. Tämä valinta taas tulee siitä, että kulkeeko pelaajien varustekassit huollon mukana vai lentokoneella pelaajien mukana.
Tähän taas on myös sanansa sanottavana lentoyhtiöllä, koska lentokoneen koolla on merkitys myös rahdin määrään. Ouluun saavumme noin viiden aikaan aamulla, sitten laitamme tarvittaessa kaikki pelaajien varusteet kuivumaan ja puramme mukanamme olevat huoltotavarat jäähallin pukukoppiin valmiiksi seuraavaa päivää varten.
Pelin jälkeen noin kello yhdeksän pääsemme lähtemään Oulusta kotimatkalle. Bussissa tai pakettiautossa kattaus on sama kuin tulomatkalla. Varusteet ovat mahdollisesti kyydissä kyllä, pelaajia ei. Sunnuntai aamuyönä saavumme jossain vaiheessa Hämeenlinnaan ja siitä suoraan jälleen varusteet pesukoneeseen ja kuivumaan. Tämän jälkeen meidän puolesta viikonloppu on taputeltu.
Päävalmentaja Antti Pennanen, miten valmennus lähestyy tämän kaltaista viikonloppua?
Tähän vaikuttaa myös kuluneen viikon kuormitus. Ideaalitilanne palautumisen kannalta on nukkua omassa sängyssä ja lähteä seuraavana päivänä koneella. Pitää muistaa, että lentoyhtiöllä on myös iso rooli, jonka mukaan me mukautamme tekemisemme luonnollisesti.
Pelaajien näkökulmasta viikonlopussa ei ole ylimääräistä kuormittamista. Nopeammin ollaan kotona kuin vaikka Vaasasta pelin jälkeen. Sunnuntaina on vapaapäivä, maanantaina harjoitellaan jo normaalisti kaksi kertaa.
Urheilutoimenjohtaja Mika Toivola, mikä on urheilullisuuden ja talouden painotus matkustamisessa?
Otetaan vaikka tulevan viikonlopun esimerkin kautta: Perjantaina pelaamme kotona, jolloin edellisenä päivänä pelipaikkakunnalle matkustaminen on pois suljettu vaihtoehto. Tässä käytämme jonkinlaisena nyrkkisääntönä noin kolmen neljän tunnin pelimatkoja, jolloin menemme jo edellisenä päivänä perille, jos se on vain mahdollista.
Ouluun matkustamisessa vertailu edellisvuosiin ei oikein enää päde, selvästi parantuneiden lentoaikataulujen vuoksi. Jossain vaiheessa esimerkiksi pelin jälkeen ei lähtenyt lentoa, jolloin joukkue joutui jäämään yöksi. Sama mennessä, ennen jouduttiin lähtemään viimeistään aamukoneella, jolloin joukkueelle otettiin luonnollisesti päivähuoneet hotellista lepäämistä varten.
Nyt pääsemme lennoilta suoraan hallille ja suoraan pelin jälkeen kotiin, joka on samalla ideaali tilanne pelillisesti, palautuksellisesti sekä myös tavallaan taloudellisesti. Kuten esimerkki kertoo, monta monessa ja myös ulkopuolisia vaikuttajia, joten tapauskohtaisesti suunniteltava ja punnittava.
Jos lentokenttä-infra sekä lentoaikataulut olisivat samalla tasolla myös vaikka Kuopiossa ja Vaasassa, niin lentäisikö HPK myös näihin kohteisiin?
Ei, kyllä tässä tulee sitten vastaan ne taloudelliset asiat jo ensimmäisenä.
HPK:n hovikuljettaja bussineuvos Rauno Toivonen. Miten linja-auto kuljetukset hoidetaan tällaisena viikonloppuna?
Yhteistyötä on meidänkin toiminta. Me saamme yhteistyöapua Pohjolan Matkoilta Oulun päässä, kun taas Vekka Liikenne auttaa etelässä Kärppiä tarpeen mukaan. Nyt kun pelaajat lentävät koneella varusteiden kanssa, niin bussia ei lähde lainkaan täältä kohti Oulua. Hoidamme vain pelaajat lentokentälle ja sieltä pois lauantai-sunnuntaiyönä.
Oulun päässä Pohjolan Matkat ovat HPK:n pelaajia vastassa kentällä ja huolehtivat tarvittavista kuljetuksista siellä päässä. Me taas haemme perjantaiaamuna Kärppien pelaajat aamujäille ja kuljetamme hotellille. Aamujäille kuljettaminen kotijoukkueen toimesta on yleinen tapa, johtuen ajoaikalaista. Näin toimien saadaan yhtäjaksoiset lepoajat omalle kuljettajalle täyttymään pykälien mukaan.
Avointa peliä – Blogi
Marko Syrjälä