HPK Oranssi Alue –tutkimus

31.12.2014

HPK:n Oranssi Alue –tutkimus järjestettiin 24.11.-7.12.2014 välisenä aikana. Vastaaminen tapahtui HPK:n, Hämeenlinnan kaupungin, Hämeen Sanomien sekä HAMK:in nettisivujen kautta.

Tutkimukseen saatiin vastauksia kahden viikon aikana yhteensä 1408 kappaletta. Suuri kiitos kuuluu kaikille kyselyyn vastanneille.

Tutkimuksen avulla saatiin selville mielenkiintoisia asioita siitä, miten HPK koetaan ihmisten keskuudessa. Tulosten analysointi on vielä kesken, mutta tässä ensimmäisiä huomioita tutkimuksesta.

HPK herättää ihmisissä monia erilaisia tunteita. HPK koetaan oranssiksi, taistelevaksi ja paikalliseksi kerhoksi. HPK on monelle yhteisö, joka on tärkeä. Lisäksi tutkimuksen mukaan HPK:ta kuvaa hyvin adjektiivit kantahämäläinen, perinteikäs, tärkeä, positiivinen ja aito.

Miksi sitten ihmiset haluavat olla mukana HPK:n otteluissa? Suurin yksittäinen tekijä on halu olla mukana kannattamassa HPK:ta. Vasta viidentenä tekijänä on HPK:n menestys, joka kertoo osaltaan siitä, että yleisö haluaa olla HPK:n tukena niin ylä-, kuin alamäissäkin.

46% vastanneista sanoi, että ajanpuute on syy olla käymättä HPK:n kotiotteluissa. Seuraavaksi suurin (36,6%) vastasi jonkun muun syyn olla käymättä kuten sen, että ei asu Hämeenlinnassa. Myös korkeat lippujen hinnat ja TV:n maksukanavat olivat merkittäviä syitä jättää HPK:n ottelut väliin.

HPK pyrkii olemaan yhteen kokoava voima ja tarjota elämyksiä illasta toiseen. Suuri osa vastanneista (59,6%) ilmoitti käyvänsä HPK:n peleissä ystävän tai kaverin kanssa. 31,2% vastasi käyvänsä yksin.

Kyselytutkimuksesta selvisi myös, että adjektiivit ”asiakaslähtöinen”, ”avoin”, ”vuorovaikutteinen” ja ”innovatiivinen” eivät kuvaa HPK:ta niin hyvin. Näihin asioihin haluamme kiinnittää tulevaisuudessa entistä enemmän huomiota. Täksi kaudeksi lanseeratun HPK-TV:n avulla on pyritty lisäämään avoimuutta ja vuorovaikutteisuutta, mutta sitäkin pitää kehittää entistä paremmin palvelevaksi. Olemme jo muutaman kauden ajan pyrkineet kehittämään myös ottelutapahtuman kokonaisuutta.

Lippujen hinnoitteluun on toivottu lisää variaatioita, jolloin kynnys lähteä peliin olisi matalampi. Tälle kaudelle olemme lisänneet perhepelejä kesken kauden ja työ jatkuu.

Kyselytutkimuksesta esiin nousseet asiat otetaan vakavasti ja niiden parantamiseksi sekä korjaamiseksi tehdään töitä ensi kaudeksi.

Kyselyyn vastanneiden kesken arvottiin tuotepalkintoja. Julkaisemme palkintojen saajat heti, kun kaikkiin voittajiin ollaan saatu yhteys.

Risto Korpela
HPK:n toimitusjohtaja

HPK LIIGA OY

Kiekkoritarinkuja 3B
13130 HÄMEENLINNA

puh. +358 3 612 2162
e-mail: hpk@hpk.fi

PYSY AJANTASALLA SIITÄ
MISSÄ KIEKKO LEPÄÄ!